Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Dzisiaj jest:
 
.
 .: menu
Główna strona

Opis serii Combat Mission

Przewodnik/poradnik do gry Shock Force

Scenariusze bitew

Artykuly na temat serii oraz II Wojny Światowej

Recenzje gier wartych uwagi

Linki do ciekawych stron
 

 .: krótka rozprawa na temat lotnictwa w Combat Mission

Lotnictwo w Combat Mission. Używać, czy nie?






Lotnictwo w serii Combat Mission, to zaiste bardzo dziwna i intrygująca rzecz. Z jednej strony, aby grać w pełni realistycznie, należało by go używać, bowiem wiadomo jak dużą i ważną role odegrało w prawdziwych walkach. Lecz z drugiej strony specyfika (dla wiekszości graczy, bedąca wadą) lotnictwa w CM, powoduje, iż nie jest ono zbytnio lubiane przez graczy i rzadko przez nich stosowane.

Głównym wyznacznikiem specyficzności lotnictwa w grze jest fakt, iż praktycznie nie mamy żadnego wpływu na jego działalność. Jeśli scenariusz, który rozgrywamy przewiduje użycie lotnictwa, bądź jeśli je wybierzemy podczas zakupów; to w grze może pojawić się ono w dowolnym momencie i zaatakować każdą jednostkę. Cel, jaki obierze sobie atakujący samolot w dużej mierze zależy od typu samolotu, ale i tak przeważnie będzie to jakiś pojazd, i to nie koniecznie wroga! Dodatkowo samoloty potrafią niezwykle uparcie atakować już zniszczony wcześniej pojazd, marnując na nim amunicję.
Broń jakiej używają samoloty, zależy oczywiście od danego typu i przeznaczenia. Najskuteczniejsze, wydają się samoloty, które przenoszą bomby. Samolot na poziomie: regular i używający rakiet, wykazuje dużo mniejszą skuteczność. Natomiast samoloty uzbrojone tylko w działka (ew. gdy tylko one pozostaną), stanowią zagrożenie raczej tylko dla piechoty. Oczywiście zasada ta nie dotyczy samolotów uzbrojonych w 30mm działka, specjalnie przeznaczone do zwalczania czołgów.

W zwalczaniu pojazdów najskuteczniejsze są samoloty typu: "Tank-Buster", będące idealnymi otwieraczami praktycznie każdej, pancernej puszki :). Tutaj muszę podkreślić, iż tylko CMBB i CMAK pozwalają nam na wybór lotnictwa z dość sporej listy. W CMBO dysponujemy tylko jednym rodzajem samolotu: "Fighter-Bomber" i na dłuższą metę, lepiej ich nie używać w ogóle.
Praktycznie każdy z samolotów stanowi śmiertelne zagrożenie dla piechoty. Ostrzeliwana (już nie mówię o bombardowaniu!) piechota, natychmiast panikuje i stara się skryć, gdzie tylko może. Dlatego w przypadku pojawienia się samolotu, należy niezwłocznie ukrywać piechotę wśród drzew, jeśli tylko mamy taką możliwość. Zresztą panika udziela się także i załogom atakowanych pojazdów i nierzadko się zdarzy, iż po kilkukrotnym ostrzelaniu przez samolot, załoga w pośpiechu opuszcza w pełni sprawny pojazd.

Oczywiście jedyną obroną przeciwko działaniom lotnictwa przeciwnika jest posiadanie w składzie wojsk, działek przeciwlotniczych. Wszystkie części oferują działka pplot zarówno stacjonarne, jak i montowane na pojazdach.
Zaletą stosowania pojazdów pplot jest fakt, iż możemy ich użyć także przeciwko celom naziemnym. Jednakże nie zawsze działko takie musi zestrzelić nadlatujący samolot. W dużej mierze zależy to oczywiście od wyszkolenia załogi działka.

Moim zdaniem niesprawiedliwe jest stosowanie dziwnej zasady, nie używania lotnictwa podczas walk ligowych, czy w ogóle. Lotnictwo nie daje teoretycznie żadnej przewagi podczas gry. Głównym argumentem wysuwanym przez graczy przeciwko rozgrywkom z lotnictwem jest fakt, iż jest ono nieprzewidywalne w swym działaniu. Według mnie ten mechanizm funkcjonowania dosyć realistycznie oddaje atmosferę walk podczas II Wojny Światowej. Przecież podczas prawdziwych walk lotnictwo, często ostrzeliwało pozycje własnych wojsk, czy też padało łupem ognia przeciwlotniczego sojuszników.
Jednak z drugiej strony w większości przypadków wartość punktowa danego samolotu, równa się cenie czołgu, czy kilku plutonów piechoty. Prawdopodobnie jest to głównym powodem braku popularności lotnictwa u graczy.

Osobiście nie widzę nic złego w wykorzystaniu samolotu podczas walki z innym graczem. Dzięki temu gra zyskuje na "oryginalności" (jeśli spojrzeć na typową rozgrywkę ligową; użyte w nich jednostki są teoretycznie takie same w każdej bitwie), a przy okazji nie popadamy w pewną schematyczność oraz gra wydaje się być ciekawszą. Natomiast specyfika działania lotnictwa, powoduje tylko zwiekszenie nieprzywidywalności gry co oczywiście tylko dodaje jej smaczku.

© meryphillia 2006
 

design: zama | modified by meryphillia