Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Dzisiaj jest:
 
.
 .: menu
Główna strona

Opis serii Combat Mission

Przewodnik/poradnik do gry Shock Force

Scenariusze bitew

Artykuly na temat serii oraz II Wojny Światowej

Recenzje gier wartych uwagi

Linki do ciekawych stron
 

 .: opis niemieckiego niszczyciela czołgów "Jagdtiger"

12,8cm PaK44 auf Panzerjäger Ausf.B SdKfz 186 "Jagdtiger"




Jagdtiger to niemiecki niszczyciel czołgów opracowany na bazie czołgu ciężkiego Pzkpfw VI Ausf.B "Tiger II".

Historia powstania:
Jagdtiger powstał w wyniku zapotrzebowania Armii Niemieckiej na ciężki pojazd wsparcia piechoty, który oprócz samego wsparcia walczących oddziałów, byłby w stanie zapewnić im skuteczną obronę przed czołgami przeciwnika. W opracowywaniu nowego pojazdu kierowano się doświadczeniami nabytymi podczas eksploatacji doskonałych dział szturmowych typu "Ferdinand-Elefant".Jagdtiger w swej pełnej okazałości. Istotnymi były także doświadczenia wyniesione z walk na froncie wschodnim, który był istnym poligonem dla niemieckiego sprzętu, jak i taktyki walki.
Główną cechą projektowanego pojazdu, miało być jego uzbrojenie, na które już od samego początku wybrano działo typu 12,8cm PaK 44 (80). Duże rozmiary, jak i masa dyktowały wybór odpowiednio dużego podwozia na które z chyba oczywistych powodów, wybrano to samo co dla czołgów "Tiger II". Jednakże z racji gabarytów działa ostatecznie oryginalny kadlub czołgów trzeba było wydłuzyć o 260mm!
W kilka miesiecy po rozpoczęciu prac, 20 października 1943 roku, zaprezentowno Hitlreowi pełnowymiarową, drewniana makietę na poligonie w Orzyszu. Fuhrer był bardzo zainteresowany nową konstrukcją i wiązał z nia duże nadzieje.
Prace nad normalnym prototypem pojazdu rozpoczęto w grudniu 1943 roku, które ukończono w lutym. Jeden z prototypów oparty był na normalnym podwoziu czołgu "Tiger II", natomiast drugi zbudowano w oparciu o wytyczne prof. Ferdinanda Porsche, które zakładało użycie innego układu jezdnego. Wielkim plusem rozwiązania dokonanego przez Porsche, bylo zmniejszenie czasu roboczogodzin budowy pojazdu, a także mniejsza o 1500kg masa całkowita.
Jeden z egzemplarzy zdobytych przez amerykanów. Początkowo planowano rozpoczać produkcje seryjną nowego pojazdu juz w 1943 roku, jednakże priorytet produkcji w ówczesnym czasie stawiano czołgom, tak więc pierwsze seryjnie produkowane Jagdtiger'y opuściły fabryki dopiero w lipcu 1944 roku. Zresztą także i w późniejszym okresie produkcja Jagdtiger'a nigdy nie osiągneła planowanej wielkości, co spowodowane było zarówno brakiem niezbędnych surowców, jak i ciągłymi nalotami aliantów na fabryki. I tak do kwietnia 1945 roku, zakłady opuścilo zaledwie 88 tych pojazdów. Większość wyprodukowanych maszyn wyposażona była w normalny układ jezdny; tylko 11 sztuk wyprodukowano stosując podwozie opracowane przez Porsche'go.
Z uzyskanych po wojnie dokumentów wynika, że w przypadku braku przewidzianego uzbrojenia planowano budować pojazd z działem 8,8 cm Pak 43 L/71, który uzyskał nawet nazwę: Panzerjäger Tiger mit 8,8 cm Pak 43/3 - SdKfz 185. Podobno nawet wybudowano cztery takie pojazdy, jednakże w obecnej chwili nie dysponujemy żadnymi zdjęciami owych pojazdów, więc nie wiadomo czy istniały w ogóle.

Zastosowanie bojowe:
Pierwsza jednostką do której zaczeły trafiać Jagdtiger'y był 653.schwere Panzerjäger Abteilung, w którym nowe pojazdy miały zastąpić Elefant'y. Pierwsze trzy pojazdy trafiły do jednostkie we wrześniu 1944 roku. Do Listopada w jednostce znalazło się 18 Jagdtiger'ów. W grudniu dowództwo planowało użycie tejże jednostki podczas działań w Ardenach, jednakże pomimo dotarcia transportu z Jagdtigerami 50km pod linię frontu, nie dysponujemy materiałami fotograficznymi potwierdzającymi udział pojazdów w walkach. W styczniu 45 za to, s.PzJagAbt 653 zostało włączone do Operacji Nordwind. I już podczas pierwszych tygodni ujawniły się wszystkie wady nowej broni! Do dowództwa, jak i samego Hitlera, zaczeły trafiać raporty o zawodności samych pojazdów, jak i problemów logistycznych związanych z ich użytkowaniem. 9 stycznia zniszczeniu uległ pierwszy Jagdtiger, zniszczony pociskiem z Bazooki.
Pomimo swej zawodności Jagdtiger'y udowodniły jednak, że potrafią być doskonała i śmiertelnie groźną bronią. Pojazd potrafił zniszczyć Sherman'a z odległości 4000 metrów!, co często prowadziło do paniki w oddziałach amerykańskich, które nie wiedzialy co je ostrzeliwuje! Wielokrotnie zdarzało sie, że tylko kilka Jagdtigerów potrafiło zniszczyć 20-50 pojazdów przeciwnika bez strat własnych.
W lutym 45 roku jednostka dysponowała ostateczną liczbą 41 Jagdtiger'ów z czego jednakże 19 wymagało natychmiastowych napraw.

Drugą, ważną jednostka używajacą Jagdtiger'ów, była 512.schwere Panzerjäger Abteilung w której docelowo miały służyć 33 pojazdy, ale nigdy do tej liczby nawet się nie zbliżono. Powołana w styczniu 1945 roku jednostka otrzymała pierwsze Jagdtiger'y dopiero w lutym.
Jednostka słuzyła operacyjnie na terenie ojczystych ziem niemieckich, jednakże nie miała tak dużego szczęscia podczas walk, jak s.PzJagAbt 653 i jej Jagdtiger'y często padały ofiarą wojsk alianckich. Z racji braku dostaw nowych pojazdów brakujące Jagdtiger'y zastępowano innymi pojazdami, takimi jak Stug III i PzIV.

Kolejny zniszczony pojazd w niewielkiej mieścinie. Co do innych jedostek używających Jagdtiger'ów, istnieje wiele niedomówień i nie możliwych do uwierzytelnienia informacji.
Kilka pojazdów służyć miało ponoć w s.SS.Pz.Abt.501 przydzielonej do 1.SS Panzer Division Leibstandarte Adolf Hitler.W jednostce tej służyć miały załogi służące wcześniej w s.PzJagAbt 653.
Istnieją także dokumenty mówiące o slużbie Jagdtiger'ów w s.Pz.Abt.510, jednakże niesposób zweryfikować tych informacji.

Patrząc ostatecznie widzimy w opisywanym pojeździe kolejny przykład megalomanii narodu niemieckiego. Pomimo, że śmiało można stwierdzić iż Jagdtiger był najpoteżniejszą bronią pancerną tamtego okresu, to nie można stwierdzić, że tym samym był bronią najlepszą.
Zarówno zawodność pojazdu, jak i jego koszta opracowania i wyprodukowania w żaden sposób nie pokrywane są przez jego skuteczność bojową. O wiele lepszym wyjściem byłoby wydane pieniądze przeznaczyc na budowe i modernizację czołgów Tiger i Tiger II. Jednakże marnotrawienie środków w taki sposób było znamienne dla upadającej Rzeszy i Jagdtiger był tylko jedna z licznych "wunderwaffe".

Konstrukcja, uzbrojenie i wyposażenie:
Konstrukcja Jagdtigera bazowała na podwoziu czołgu Tiger II, jednakże ze wzgledu na gabaryty głównego uzbrojenia trzeba było mocno zmodyfikować kadłub oryginalnego czołgu. Kadłub wydłużono o 260mm w stosunku do oryginału, a w miejsce wieży zabudowano masywną nadbudowę w której zamocowano działo i upchnięto sześcioosobową załogę wraz z amunicją. Konstrukcja posiadała niewiarygodne opancerzenie nadbudowy, wynoszące 250mm od frontu i 100mm po bokach. podwozie miało identyczne opancerzenie, jak w czołgach "Tiger", czyli 80mm.
Układ jezdny pojazdu pochodził z dwóch biur konstrukcyjnych. Wiekszość pojazdów miała zamontowane podwozie tzw. "Henschel" lecz 11 pojazdów zbudowano z lżejszym (choć ostatecznie bardziej zawodnym) podwoziem tzw. "Porsche".
Silnik Maybach HL230 P30 w pojeździe znajdującym sie w muzeum w Bovington Camp, England. Niestety dla pojazdu nie opracowano nowego, wydajnieszego napędu i stosowano silnik Maybach HL230 P30 o mocy 700 KM identyczny z tym w "Królewskim Tygrysie". Z racji olbrzymiej masy pojazdu (74 tony -wersja Porsche i 75 tony -wersja Henschel) napęd był nie wystarczający i Jagdtiger cierpiał na duży niedobór mocy, co miało niekorzystny wpływ na mobilność i zużycie paliwa. Pojazd poruszał sie ze srednią prędkoscią 20km/h po drogach i 10km/h (!) w terenie, zużywając 12 litrów paliwa na kilometr! Zbiorniki paliwa mogły pomieścić 860 litrów co pozwalało na przejechanie 100km po drogach lub 70km w terenie.
Najciekawszym w pojeździe wydaję się byc jego uzbrojenie, czyli potężne działo 128mm Pak 44(80) L/55 zdolne przebić 148mm stali z odległosci 2000 metrów! Wystarczało to by niszczyć dowolny czołg aliancki z odległości na której nie mogl on sam zagrozić. W kadłubie przewozono maksymalnie 40 sztuk amunicji zarówno przeciwpancernej, jak i pociskow burzacych. Dodatkowe uzbrojenie składało sie z karabinu maszynowego MG42 (kilka pojazdów wyposażono w dwa takie karabiny) oraz z wyrzutnika granatów montowanego pod koniec wojny.

Kolejny zniszczony Jagdtiger, gdzieś na terenie Niemiec. Po wojnie do dzisiaj zachowały się tylko trzy Jagdtiger'y. Znajdują sie one w muzeach: Bovington Camp w Wielkiej Brytanii; Kubinka w Rosji i Aberdeen Proving Ground w USA. warto zauważyć, że pojazd znajdujący się w Wielkiej Brytanii posiada podwozie Porsche.






© meryphillia 2006

Przy pisaniu artykułu, nieocenione okazały sie następujące źródła:

- http://klub.chip.pl/krzemek/jagdtiger.htm
- http://www.achtungpanzer.com/pz12.htm

 

design: zama | modified by meryphillia